Klassiskkoncert.dk

Danske romantiske orgler




Et virtuost tag på dansk romantik.
Anmeldt i PO-Bladet januar 2012 af Per Rasmus Møller.


Vibeke Astner er gået på opdagelse i den danske romantiske orgelmusik - og har indspillet en række højdepunkter på nogle af vores få tilbageværende orgler fra dengang.
Jeg kunne næsten ikke vente med at kaste den internationalt anerkendte koncertorganist og kammermusiker Vibeke Astners nye orgel-cd i afspilleren. En cd med dansk 1800-tals orgelmusik - og tilmed indspillet på gamle danske orgler - er nemlig lige noget for mig.
Og lad mig sige med det samme: jeg blev på ingen måde skuffet.

Vibeke Astner spiller med stor virtuositet og indføling og tager ind imellem fat i tangenterne, så man skulle tro, det var et stort mandfolk, der sidder ved orglet.
Musikken er indspillet på tre markante instrumenter, der har overlevet orgelbevægelsens "billedstorm". Det drejer sig om Köhne-orglet fra 1866 i Sakskøbing, Starup-orglet i Sankt Matthæus Kirke, Kbh (oprindelig bygget 1880 af Busch & Sønner) og endelig Frobenius-orglet fra 1916 i Jerusalemskirken, Kbh - det ældste orgel i Danmark med elektrisk traktur.
Cd'en indeholder forholdsvis ukendte værker af Otto Malling, Hans og Gottfred Matthison-Hansen foruden et udvalg af Weyses små præludier.
Det er i den forbindelse herligt at konstatere, at dansk 1800-tals-musik er andet og mere end Gades "Tre tonestykker" og Hartmanns f-mol-fantasi
Rent klangligt er de enkelte værker glimrende formidlet. Man kan måske sætte spørgsmålstegn ved det autentiske i at spille Weyses g-mol-præludium på to manualer og C-dur præludiet med anvendelse af Sakskøbing.orglets plenoklang. I forordet til min gamle udgave står der noget i retning af, at præludierne "ere komponerede for et lidet Orgel og en svag Organist". Hvorom alting er lyder det fremragende, og - hånden på hjertet - jeg har gjort det samme selv.
Cd'en ledsages af en fyldig booklet med oplysninger om de spillede værker. Den indeholder også en beskrivelse af de benyttede instrumenter ved orgelhistoriker og organist Ole Beuchert Olesen, der om nogen er kenderen par excellence af den danske orgelbestand.

Vibeke Astners nye cd må anbefales på det varmeste, ikke alene til alle danske og udenlandske orgelfreaks, men også til alle og enhver, der har interesse for kirken og dens musik.
Samtidig tøver jeg ikke med at opfordre til mere af samme slags.
Der er endnu flere klangligt udokumenterede 1800-tals orgler i Danmark. Her tænker jeg på det magnifikke Marcussen & Reuter-orgel (21/II/P) fra 1828 i Øsby kirke ved Haderslev.


Levende og distinkt orgelspil
Anmeldt i Organist-bladet februar 2012 af Per Nedergaard Hansen.


Vibeke Astner spiller værker af Otto Malling, C. E. F. Weyse, Hans Matthison-Hansen og Gottfred Matthison-Hansen på orglerne i Sct. Matthæus Kirke, København, Sakskøbing Kirke og Jerusalemskirken, København. Helikon HCD 1063
Læs gerne forskellige indlæg fra cd-hæftet, hvor Vibeke Astner skriver om dansk romantik og Karsten Jensen om orglet i Sct. Matthæus Kirke, København; læs også Ole Beuchert Olesens indlæg om Sakskøbing Kirkes Hartmann- og Gade-orgel og om den sjældne orgeltype i Jerusalemskirken i København.
Men: hør dog først og fremmest Vibeke Astners levende og distinkte orgelspil på denne cd! Af Otto Malling (1848-1915) har hun indspillet Requiem for orgel op. 75 i Sct. Matthæus kirke. Ved Daniel Köhne orglet i Sakskøbing kirke har hun indspillet fire små præludier af C. E. F. Weyse (1774-1842) – i G-dur, g-mol, Es-dur og C-dur -; endvidere Hans Matthison-Hansen (1807-1890): Symfoni nr. 1 i c-mol for orgel, og Fantasi nr. 5 i D-dur for orgel over "Hvor salig er den lille flok". Og på Jerusalemskirkens orgel er indspillet Gottfred Matthison-Hansen (1832-1909): Koralfantasi i F-dur op. 35 over "Dejlig er Jorden" og "Hvor salig er den lille flok".

Med Vibeke Astners spillende hjælp bliver Otto Mallings orgelmusik nok så interessant at lytte til. Man bliver taget ved hånden. Orgelspillet er afgørende med til at give indtryk af, at de bibelske skriftsteder, knyttende sig til kompositionen og gengivet i indlægshæftet, har betydet noget for komponisten og for det troende menneske bagved musikken. Otto Malling komponerede rigtignok under inspiration af fransk musik. Her høres dog først og fremmest en fransk inspiration i måden at forvalte de orkester-imiterende registreringsmuligheder på. Hele vejen igennem er tonesproget så dansk og højromantisk glødende, som man kan ønske sig. Om det er derfor, at Requiem for orgel fremstår som et helstøbt, reflekteret værk, ved jeg ikke. I hvert fald er der både kød og skelet på de musikalske dele. For komponisten synes der at stå mere på spil end den blotte frembringelse af toner. Otto Mallings værkundertitel "stemningsbilleder" synes at være en underdrivelse, en unødvendig nedskrivning. Værket klinger langt mere af religiøst requiem end "kun" af musikalsk stemningsbillede.
Da jeg i et halvt års tid for cirka 23 år siden var organist i Sakskøbing, lærte jeg Daniel Köhne-orglet at kende som et instrument, man næsten kunne føre beåndede samtaler med. Giv mig orglets sjælfulde fugara-stemme, og jeg skal fortælle dig, hvem du har med at gøre. Hvem der bestemmer: "Fru Köhne" – hun er (som min præst og forgænger i Sakskøbing dengang beskrev Köhne-orglet) intet mindre end en anstændig dame: en dansk matrone med fransk pels, der ganske simpelt ikke lader sig byde hvad som helst - i hvert fald ikke uimodsagt!
På Vibeke Astners cd-indspilning klinger Daniel Köhne-orglet her stort til trods for, at instrumentet kun er af mellemstor slags. Orglets stemmer udfylder og kender sin plads: I klangen, i lufttrykket, i rummet, i særpræget.
Hans Matthison-Hansens orgelsymfoni er på mange måder spillet og skrevet som klassisk romantisk musik; hans Fantasi over "Hvor salig er den lille flok" rammer salighedens stemning lige i øjet. Men æblet falder ikke langt fra stammen, og hermed mener jeg, at sønnen Gottfred Matthison-Hansens Fantasi i F-dur over "Dejlig er Jorden" og "Hvor salig er den lille flok" også rammer plet i dens udtryk. Sidstnævnte værk vil jeg fremhæve, fordi det bærer guldrandet præg af, at komponisten var orgelimprovisator.
Orgelkoncertvirtuos par excellence og med europæisk niveau. Fantasien i F-dur giver indtryk af at være opstået i ét nu, samtidig fungerer den forbløffende godt på indre og ydre linjer i henseende til at kombinere de to salmemelodier "Dejlig er Jorden" og "Hvor salig er den lille flok".

Det er alene Vibeke Astners fortjeneste, at lytteren kan modtage det skrevne orgelpartitur som var det improviseret. Tak for det!

Denne side bestyres af Vibeke Astner. Webstedet er udviklet af Internetsnedkeren i Typo3